lördag, april 30, 2005

Utfryst?

Det var ett tag sedan jag skrev något här. Jag har haft flera, relativt tunga, ämnen som jag skrivit lite om men sedan fastnat och det har inte blivit något värt att publicera. Förhoppningsvis kommer jag att komma ifrån skrivkrampen inom en snar framtid. Har precis inlett en flytt och inom några veckor så hoppas jag att jag har mer ordning på saker och ting i och med det kommer det troligen komma tätare uppdateringar här. Nåväl, åter till det egentliga ämnet..


Jag har de senaste veckorna fått allt mer signaler på att det håller på att bildas ett "innegäng" ibland ungdomarna igen. Det fanns ett när jag var yngre men på senare tid har i princip alla varit med hela tiden och alltid haft skoj. Men jag tolkar signaler som tyder på att alla inte får/vill vara med hela tiden längre.

Det kan vara ett aktivt val ifrån personer att inte vara med hela tiden. Sällskapet kanske inte passar men varför är det så? Hur kan man, när man är så ung, förstöra relationer på ett sådant allvarligt sätt? Och varför vänder det så tvärt ibland..

Jag kan i viss mån förstå. Det blir jobbigt om det blir för tvära kast ofta. Men en så aktiv utfrysning som det verkar vara på gång borde klassas som mobbing. Att inte få en frågan om man vill vara med kan knäcka personer. Det slutar med att man aldrig är med. Det sociala nätet krymper och tillslut har man ingen mer än sig själv. Och det slutar aldrig lyckligt.

Samtidigt kan det vara ett aktivt val att inte vara med lika mycket och på alla saker. Intressen kanske skiljer personer åt för mycket. Konflikter som inte är lösta och uppklarade. Sånt kan trycka ner en person så pass mycket att det blir enklare att inte vara med i gemenskapen längre. Ett sådant scenario slutar heller aldrig lyckligt.

Förhoppningsvis är det bara en svacka och folk kommer att komma överens ännu en gång och gemenskapen fröjdas.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem