måndag, maj 22, 2006

I september är det val..

Ja, jag gick in och gjorde PartikollenUngt Val 2006. När resultatet presenterades så höjde jag en aning på mina ögonbryn. För en och en halv vecka sedan blev jag nämligen utfrågad om jag var socialdemokrat. Personen som ställde frågan hade tydligen funderat över det och kommit fram till att det måste jag vara.

Jag har inte sagt till någon, inte ens mig själv, vilket parti jag finner mest samhörighet hos. Jag känner mig alldeles för dåligt insatt för att bestämma mig för ett enstaka parti. Så jag gav inte något svar på frågan om det bor en liten socialdemokrat inom mig.

Ikväll blev jag ännu mer osäker. Jag är ganska säker på att jag är vänstervriden i mina åsikter. Jag förändrades under gymnasiet. Från höger till vänster. Det är inte där osäkerheten finns. Utan det är sedan, när man ska välja parti.

Resultatet på testet då? Jo, enligt enkäten så stämmer mina åsikter bäst ihop med ett parti som jag mest sett som ett oseriöst parti med tungvikten på helt fel frågor. Detta är i och för sig åsikter som är baserade på otroligt dåliga fakta. För jag är verkligen inte insatt i partiets program. Partiet är Miljöpartiet och jag har inte ens funderat tanken på att lägga min röst på dem. Miljön är inte min huvudfråga när jag ska gå till vallokalen i september. Tydligen så har Miljöpartiet betydligt fler ämnen på agendan så det ska bli väldigt spännande att följa debatterna under sommaren.

Sedan röstade jag i UngtVal. Rösten gick inte till Miljöpartiet..

2 kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

oj. nu har du tagit tag i det.
jag som trodde du va insatt i politik o sånt oscar.
jaja. inte sosse då?

23/5/06 21:55  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har varit betydligt mer insatt än vad jag är nu. Men eftersom det är valår så har ju intresset blivit lite större på sista tiden. Sosse kanske, vem vet?

23/5/06 22:36  

Skicka en kommentar

<< Hem