måndag, september 18, 2006

Valet 06

Nu är det klart, den borgerliga alliansen vann valet. Jag är inte alls tillfreds med det. Men det verkar som att många är det, även personer som jag inte trodde skulle vara det. Nu har vi i alla fall en spännande tid framför oss. Ska de fyra medlemspartierna i alliansen kunna enas helt smärtfritt om hur regeringen skall se ut?

Personligen är jag orolig. Jag är 20 år och arbetslös. Jag tror inte att jag gynnas av maktskiftet. Jag ville inte ha maktskifte. Inte nu, och inte på det här sättet. Att gå samman och näst intill bilda ett parti av fyra stycken. Vi har faktiskt flerpartisystem i Sverige. Låt det fortsätta så. Risken finns dock att till nästa val så allierar sig även vänsterblocket och då är vi snart där. Två stora partier och några mindre, mer eller mindre obetydliga partier.

Jag tror att det var bland annat Feministiskt Initiativ och Piratpartiets fel att vänstern förlorade. De har fått väljare ifrån vänstern. Säkert några ifrån högern också men absolut inte lika många. Tyvärr blev det Sveriges fall den här gången.

Hur jag röstade? MP (riksdag), KD (landsting) & S (kommun). I landstinget och kommunen gick jag mer på person än på parti. I riksdagsvalet kryssade jag inte någon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem